Bersempena Sambutan Hari Bapa pada hujung minggu ini, Disney+ Hotstar telah menyenaraikan empat tontonan yang sesuai dinikmati oleh anda semua bersama bapa-bapa di luar sana.

FAMILY: THE UNBREAKABLE BOND

Sebagai seorang ejen rahsia untuk National Intelligence Service, Do-hoon menjalani kehidupan dual identity, dan sering kali dipanggil untuk menjalankan misi rahsia. Di sebalik pekerjaan berisiko, beliau terpaksa menyembunyikan identiti sebenarnya dari semua orang, termasuklah keluarganya sendiri. Bidang tugasnya yang tidak mengenal masa telah menyebabkannya `terlepas´ beberapa peristiwa penting keluarganya sendiri, sehingga menyebabkan isterinya dianggap seperti ibu tunggal di kalangan anggota masyarakat. 

Walau bagaimana sukarpun untuk menyeimbangkan keadaan, Do-hoon masih berusaha untuk hadir untuk keluarganya. Anak perempuannya yang sangat matang, Minseo, bersimpati dengan pengorbanan bapanya dan malah berusaha untuk menaikkan semangatnya. Hubungan dinamik antara bapa dan anak perempuan yang luar biasa ini berfungsi sebagai peringatan yang menyentuh hati bahawa membina dan memupuk ikatan keluarga yang kukuh memerlukan usaha daripada kedua-dua belah pihak.

AMERICAN BORN CHINESE

Jika anda pernah merasai sifat pelindung seorang bapa yang bergelut untuk meluahkan rasa cintanya secara terbuka, siri ini pastinya akan menyentuh hati. Wukong, yang dikenali sebagai Raja Monyet yang perkasa di alam syurga, mengekalkan sikap tegas terhadap anaknya, Wei-Chen. Hubungan mereka menjadi penuh dengan perbalahan kerana sikap Wukong yang terlalu melindungi dan harapannya yang tidak berbelah bahagi untuk Wei-Chen mengikuti jejaknya.

Walau bagaimanapun, di suatu saat yang getir apabila Wei-Chen dengan tegas mengisytiharkan, "Saya tidak seperti kamu, dan saya tidak mahu menjadi seperti kamu," Wukong akhirnya sedar bahawa anaknya mempunyai laluan uniknya sendiri untuk ditempuhi.


HARUM MALAM

Bersedia untuk perjalanan yang menyeramkan ke alam seram dan misteri. Dikurniakan kebolehan psikik semula jadi, Iqbal sering mengalami pertemuan yang mengganggu dengan makhluk dunia lain. Disebabkan kematian ibunya sebelum waktunya, Iqbal menyimpan rasa dendam terhadap bapanya, Norman, dan percaya bahawa usaha berterusan bapanya untuk merawat mangsa yang dirasuk syaitan akhirnya menyebabkan kematian ibunya sendiri.

Namun, apabila Iqbal mendapati dirinya dirasuk syaitan yang dibencinya, Norman tanpa gentar mempertaruhkan nyawanya untuk melindungi anaknya. Ini menjadi peringatan yang nyata bahawa walaupun bapa tidak selalunya sempurna, kasih sayang mereka yang tidak berbelah bagi kepada anak-anak mereka tetap tidak berbelah bahagi, walaupun ia membahayakan nyawa mereka sendiri.

ANT-MAN AND THE WASP: QUANTUMANIA

Scott Lang/ Ant-Man pernah mengisytiharkan, "Satu-satunya pekerjaan yang saya mahukan ialah menjadi seorang ayah." Selepas terperangkap dalam Quantum realm  yang menyebabkan dia `lesap´ selama lima tahun dari kehidupan anak perempuannya Cassie, dia cuba sedaya upaya untuk menjadi bapa yang baik kepada Cassie. Walau bagaimanapun, dia akhirnya menyedari bahawa Cassie telah berkembang menjadi seorang wanita muda yang berkebolehan dengan aspirasi untuk menjadi seorang adiwira seperti dirinya.

Semasa mereka bertempur sengit mereka menentang Kang the Conqueror yang menggerunkan, Cassie membuktikan keberaniannya dengan tanpa gentar mengenakan sutnya sendiri dan bertarung bersama bapanya. Motivasi Scott yang tidak berbelah bahagi untuk menggagalkan rancangan jahat Kang berpunca daripada keinginannya yang berakar umbi untuk menjaga kesejahteraan Cassie. Perjalanannya menjadi bukti yang luar biasa kepada perjalanan transformatif seorang bapa—daripada mulanya bergelut untuk menerima anak perempuannya sebagai wanita dewasa, kepada akhirnya menerima pilihannya dan menawarkan sokongan yang tidak berbelah bahagi yang didorong oleh kasih sayang.


KOMEN ANDA

Previous Post Next Post