Perkhidmatan penstriman global, Prime Video pada semalam telah mengumumkan filem Amazon Original pertamanya dari Malaysia, Budak Flat, yang akan tersedia secara eksklusif di Malaysia dan 24 negara lain di Asia pada 16 November 2023 ini.

Berlatarkan suasana kasar dan atmosfera flat Kuala Lumpur yang diabaikan, di mana rahsia, kesetiaan dan pengkhianatan semakin mendalam. Pada dasarnya, Budak Flat adalah kisah dua beradik, seorang bekas peragut (Aman), dan seorang lagi pengedar dadah (Riz). Ketegangan memuncak apabila Aman dituduh membunuh ahli kumpulan yang dihormati, membawanya ke persimpangan yang berbahaya. 

Untuk mengelak daripada tunduk kepada tekanan kumpulan Riz, Aman mesti sama ada mencari pelaku sebenar atau menghadapi masa depan yang sangat ingin dielakkan. Ketika perebutan ketuanan antara dua beradik itu semakin sengit, penduduk pangsapuri kos rendah itu secara tidak sengaja terlibat dalam perang kumpulan di dalam bangunan mereka sendiri.

Menurut pengarah filem Eugene Lim;

Budak Flat bertujuan untuk menangkap dilema yang dihadapi apabila kita terpaksa memilih antara keluarga dan pilihan peribadi kita sendiri. Bagi dua beradik yang cuba bertahan dalam kejiranan yang sukar, tekanan ini memuncak dalam klimaks yang mencengkam, ganas yang menular kepada masyarakat. Menggunakan flat ikonik di pusat bandar Kuala Lumpur pada latar belakang cerita, saya ingin menangkap kepelbagaian, tekstur dan rasa lasak yang unik di flat dan komunitinya.

Tambah penerbit Shamin Yusof pula, yang telah membawa filem aksi terkenal seperti KL Gangster Underworld dan Abang Long Fadil kepada penonton Malaysia;

Kami teruja untuk berkongsi cerita mendebarkan ini dengan bukan sahaja penonton tempatan kami tetapi dengan penonton Asia dalam perkhidmatan Prime Video. Dengan persembahan yang hebat daripada Zahiril, Pablo dan Nabila, kisah perang merebut wilayah dan kawasan dibawa ke tahap yang lain kerana kita tertanya-tanya siapa yang betul dan salah dalam perjuangan untuk bertahan hidup.

Apa yang membezakan Budak Flat adalah komitmennya terhadap keaslian, mempamerkan latar hidup yang kaya dengan budaya, tradisi dan kehidupan seharian Malaysia. Filem ini memberikan gambaran sekilas tentang kisah jiran yang berkongsi lebih daripada sekadar bumbung di atas kepala mereka di flat yang padat - mereka berkongsi persahabatan, gelak tawa dan mengejar impian mereka.

Filem Budak Flat diterbitkan oleh Skop Productions, dengan Syafiq Yusof sebagai penasihat, dan diarahkan bersama oleh Eugene Lim, yang membuat penampilan sulung sebagai pengarah selepas bekerja secara meluas dalam iklan TV di seluruh Asia Tenggara, Woo Ming Jin, dan Faizal Ishak. Ianya dibarisi pelakon terkenal seperti Zahiril Adzim, Pablo Amirul, Nabila Huda, Balan Kash, dan Aaron Aziz.



KOMEN ANDA

Previous Post Next Post