Siri Indonesia terbaharu di Netflix, Gadis Kretek akan mula distrim di saluran berkenaan pada 2 November 2023. Berdasarkan novel hasil karya Ratih Kumala, drama berlatarkan tahun 1960-an berkenaan mengisahkan tentang drama percintaan epik berkisar tentang industri tembakau di zaman berkenaan. 

Diarahkan oleh Kamila Andini dan Ifa Isfansyah, siri Gadis Kretek diterbitkan oleh BASE Enter, dengan Shanty Harmayn dan Tanya Yuson bertindak sebagai showrunners. Penulis novelnya, Ratih Kumala dan Tanya Yuson turut bertindak sebagai penulis lakon layar di samping Kanya K. Priyanti dan Ambaridzki Ramadhantyo.

Gadis Kretek mengisahkan tentang watak Dasiyah (lakonan Dian Sastrowardoyo), seorang wanita mendahului masanya dan bersemangat dalam menghasilkan formula sempurna untuk rokok cengkih. Pertemuannya dengan Soeraja (lakonan Ario Bayu) membawa kepada kisah cinta yang disulami dengan peristiwa bersejarah yang akhirnya membentuk perjalanan hidup mereka. Beberapa dekad kemudian, Lebas (lakonan Arya Saloka), anak Soeraja, bertemu dengan Arum (lakonan Putri Marino) sambil bersama-sama menjejaki masa lalu dan membongkar rahsia yang terpendam.

Siri Gadis Kretek turut dibintangi oleh Tissa Biani, Ine Febriyanti, Winky Wiryawan, Sheila Dara, Ibnu Jamil, Rukman Rosadi, Nungki Kusumastuti, Dimas Aditya, Pritt Timothy dan Tutie Kirana. 

Jangan lupa ikuti siri Gadis Kretek di Netflix mulai 2 November 2023 ini.

KOMEN ANDA

Previous Post Next Post